Hoofdonderzoeker
Position Assistent-hoogleraar Cognitive Neuroscience. Groepsleider Individuele verschillen in selectieve aandacht.
Research fields Selectieve aandacht, individuele verschillen, cross-modale aandacht, emotie, selectieve aandacht, pupilverwijding, EEG, tDCS.
  • Research Profile
  • Selected Publications
  • Als een bachelor student van de cognitieve wetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen (Nederland), tijdens zijn afstudeerstage op de MRC-Cognition and Brain Sciences Unit in Cambridge (Engeland) raakte Sander Martens geïnteresseerd in de tijdsdynamiek van selectieve aandacht.  Hij behaalde zijn Ph.D. aan de Universiteit van Leiden (Nederland) in 2001, en als postdoc, bleef hij werken aan dit onderwerp met behulp van MEG bij Heinrich-Heine Universiteit (Düsseldorf, Duitsland) en EEG aan de Rijksuniversiteit Groningen.

    Na ontvangst van een NWO VENI-subsidie ​​in 2004, begon hij te werken aan het Neuroimaging Center (UMCG) en werd assistent-professor in de groep van professor André Aleman in 2007. Hij is hoofd van de EEG en NIRS laboratoria en bestuurslid van het Neuroimaging Center, lid van de werknemers commissie van sector F binnen het UMCG, Principle Investigator in de Research School of Behavioural and Cognitive Neurosciences (BCN) en editor-in-chief van de BCN nieuwsbrief.

    Zijn onderzoek richt zich op de individuele verschillen in selectieve aandacht binnen en tussen de zintuiglijke modaliteiten m.b.v. gedragsexperimenten in combinatie met pupilverwijding deconvolutie, EEG, en tDCS. Actuele thema’s van belang zijn de effecten van training, emotie, lichamelijke conditie, en de vergrijzing op de efficiëntie van selectieve aandacht.

    • Willems, C., Damsma, A., Wierda, S. M., Taatgen, N., & Martens, S. (2015) Training-induced changes in the dynamics of attention as reflected in pupil dilation. Journal of Cognitive Neuroscience.
    • De Jong, P. J., Koster, E. H. W., Wessel, I., Künzli, A., Ruiter, M., & Martens, S. (2014). Distinct temporal processing of task-irrelevant facial expressions. Emotion.
    • Goerlich, K. S., Witteman, J., Schiller, N., van Heuven, V.J., Aleman, A., & Martens, S. (2014) Blunted Feelings: Alexithymia is Associated with a Diminished Neural Response to Speech Prosody. Social Cognitive and Affective Neuroscience.
    • Tumati, S., Martens, S., & Aleman, A. (2013). Magnetic resonance spectroscopy in mild cognitive impairment: Systematic review and meta-analysis. Neuroscience & Biobehavioral Reviews
    • Wierda, S. M., van Rijn, H., Taatgen, N., & Martens, S. (2012) Pupil dilation deconvolution reveals the dynamics of attention at high temporal resolution. Proceedings of the National Academy of Science, USA
    • Goerlich, K. S., Witteman, J., Schiller, N., van Heuven, V.J., Aleman, A., & Martens, S. (2012). The Nature of affective priming in music and speech. Journal of Cognitive Neuroscience.
    • Martens, S., & Wyble, B. (2010) The attentional blink: Past, present, and future of a blind spot in perceptual awareness. Neuroscience & Biobehavioral Reviews.
    • Taatgen, N. A., Juvina, I., Schipper, M., Borst, J., & Martens, S. (2009) Too much control can hurt: A threaded cognition model of the attentional blink. Cognitive Psychology.
    • Martens, S., Munneke, J., Smid, H., & Johnson, A. (2006) Quick minds don’t blink: Electrophysiological correlates of individual differences in attentional selection. Journal of Cognitive Neuroscience.
    • Duncan, J., Martens, S., & Ward, R. (1997). Restricted attentional capacity within but not between sensory modalities. Nature.
Share this:
Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×